Cykelrute

Rute R23 "Den Skæve Bane" (28 km)

Naturstien starter mod nord i den smukke Funder ådal. Her er landskabet ret østjysk med enge og frodige løvskove. På sin vej mod sydvest kommer stien hurtigt ud i fattigere og mere sandede egne.

Naturstien fra Funder i nord varierer i både bredde og underlag, idet der skiftevis køres på grus og asfalt. Enkelte steder er naturstien blot et smalt spor.

Længde: 28,0 km
Maksimal stigning: 11,8%
Afmærket rute: Ja

Billeder fra ruten

Skilt ved "Natursti Funder-Ejstrup”
Stien er skiltet ”Natursti Funder-Ejstrup”

Kort over ruten

0 km
14,0 km
28,0 km
Lav stigning (maks. 1 %) Lav stigning (maks. 1 %)
Medium stigning (maks. 5 %) Medium stigning (maks. 5 %)
Høj stigning (maks. 8 %) Høj stigning (maks. 8 %)
Stejl stigning (over 8 %) Stejl stigning (over 8 %)

Ruten i detaljer

Faciliteter på ruten
Afstand fra forrige
Km. samlet
Start
Samlet: 0 km
Fra forrige: 3,7 km
Samlet: 3,8 km
Fra forrige: 0,2 km
Samlet: 3,8 km
Fra forrige: 4,2 km
Samlet: 8,0 km
Mål
Fra forrige: 20,2 km
Samlet: 28,0 km

Sådan kommer du dertil

Der er ingen parkeringspladser i umiddelbar nærhed af ruten.
Find vej via Rejseplanen
Henter oplysninger fra rejseplanen.dk
Find vej via Google maps
Du bliver ledt over til en ekstern side for at bruge Google maps
Åbn Google maps

Brugernes vurdering

Så fik jeg atter mulighed for at køre på Den Skæve Bane. Tirsdag i uge 7,år 2024 cyklede jeg strækningen fra Ejstrupholm til ca. midt på heden inden Christianshede St. så orkede jeg simpelthen ikke mere, da jeg jo også skulle tilbage til Ejstrupholm igen. Min frustration var stor, idet jeg på strækningen fra Ejstrupholm til omkring Hampen St. kørte på en dejlig belægning af stenmel/perlegrus, hvilket næsten får cyklen til at køre af sig selv, men så skiftede belægningen så sandelig. På et stykke af stibredden er udlagt et smalt stykke med noget som ligner stabilgrus, det er nærmest umuligt at cykle på, idet det bliver løst, og samtidig er alt for smalt, så bare et lille udsving med styret gør at man kører af det, med fare for at ryge ned af baneskråningen. Det resterende stykke af stien er en blanding af grus, sand og skærver. Jeg havde inderligt håbet på at hele stiforløbet havde fået samme gode belægning som fra Ejstrupholm til Hampen. De seks personer som jeg uafhængigt mødte på turen, havde alle det samme ønske som undertegnede vedr. en bedre cykelbelægning. Lad os håbe at Skov og Naturstyrelsen kun lige har påbegyndt arbejdet, og at det ender op med et godt resultat til alles tilfredshed. Vi ved jo at de godt kan vedligeholde cykelruter, se blot Grindsted - Filskov - Brande - Ejstrupholm, og Grindsted Sdr. Omme. og sikkert mange flere. Jeg ønsker alle jer andre cyklister en god tur på de nedlagte jernbaner. Venlig hilsen Niels Ove Hauge Nielsen
Skrevet af: Niels Ove Hauge Nielsen d. 17-05-2024
Naturstyrelsen valgte i 2023 at udøve hærværk på strækningen Christianshede til Ejstrupholm, en strækning på små 20km. Al vegetation i op til 5m fra sporet blev barberet ned til roden. Ingen busk var for lille, intet træ for stort. Alt blev meningsløst, men grundigt rundbarberet. Stien blev smadret af de tungeste maskiner, og gjort ufarbar på dele af strækningen. Før stod den gamle bane som en helt unik naturperle, uberørt 30 år efter sporet blev en natursti og et stykke kulturhistorie. En tur på banen var en sjælden oplevelse: Her kunne man se hvordan naturen smukt overtager den menneskeskabte jernbane. Mange steder kørte man gennem en tunnel af træer og buske. Men Naturstyrelsen skulle bruge noget træflis? I dag fremstår linjen mest som en ørken med åbne marker på begge sider. Her kan man gå og fundere over hvordan det kan ske, at de der er sat til at passe på vores vilde natur, vælger at ødelægge den. Bare fordi de kan. Skal vi forvente den sidste strækning mellem Christianshede og Funder også bliver ødelagt?
Skrevet af: Ivar Hansen d. 23-03-2024
Det er beklageligt at alle beskrivelser og brochurer omtaler ruten så rosenrødt. Jeg kørte strækningen i uge 42, og må desværre skjule min begejstring. Turen er utrolig smuk og ligger meget i læ for vind og vejr, flere af de gamle stationer er flot vedligeholdt. Men så er det desværre også sagt. Det eneste sted der var rart at køre var da der blev asfalt fra Christianshede St. og til broen over Herning Silkeborg banen. Resten af turen var en rystende og forfærdelig oplevelse, store og små huller, granitskærver fra banens tid og opkørt af store skovmaskiner. Desværre en rigtig dårlig oplevelse som jeg nødig vil anbefale en familie med børn på cykelferie. Jeg håber inderligt at nogen vil kigge strækningen igennem. Jeg har i løbet af de sidste to måneder gennemkørt 9 af de nedlagte jernbaner, og må desværre sige at ingen af dem var bare halvt så ringe som Den skæve bane. Som et eksempel kan nævnes Alhedestien fra Herning til Viborg ca. 50 km. helt nyasfalteret i ca. to meters bredde. Det er på ingen måde hvad man forlanger, en god stabil grusbelægning kan gøre det ligeså godt. Desværre er ikke alle ridende lige godt opdraget, eller glemmer at kigge på markeringerne. Jeg håber at jeg en dag kan gentage turen, og nyde den og det omkringliggende landskab uden fare for at vælte, fordi man ikke hele tiden har øjnene stift rettet mod jorden.
Skrevet af: Niels Ove Hauge Nielsen d. 28-10-2023
Lige hjemkommet fra en cykel-ferie, hvor “den skæve bane” var med på ruten: Store dele af rute R23 er IKKE en cykelrute. De ansvarlige for ruten/stien bør omgående køre ud og strege piktogrammet med cyklen over, og erstatte det med en tekst, der advarer mod cykling. Så kan man også med selvsyn se hvordan man forvalter arven fra amternes tid ved etableringen af banen. Det er en natursti for gående og heste (og tydeligvis for landmændene….). Al markedsføring af strækningen fra Ejstrupholm og nord på, udført af de lokale turistorganisationer, herunder på “udinaturen.dk” sitet, bør stoppe omgående. Strækningen fra Grindsted over Filskov frem til Ikast-Brande Kommune er derimod til UG med kryds og slange - her kan ikke roses nok. Stenmel og ryddede rabatter. En herlig oplevelse. Og en flot og vedligeholdt skiltning. Desværre er strækningen fra kommunegrænsen og frem til Brande misligholdt med pålægning af små-grus.
Skrevet af: Lars Østergaard d. 19-07-2023
Gennemsnitlig vurdering:
1,5
Baseret på 4 vurderinger
Din bedømmelse
Ansvarlig enhed
Oplev Gudenå - Silkeborg Kommune